مسئله بازار خودرو و شيوه قيمت گذاري آن موضوعي است كه هر ساله در جامعه ما و هم چنين در محافل تخصصي با چالش هاي جدي و عمده روبهرواست. در اين راستا برخي از كارشناسان معتقدند كه صنعت خودرو در ايران با توجه به قدرت، و توليد عمده خودرو توسط ٢ خودروساز بزرگ، انحصاري است و اساسا بر طبق قانون بايد شوراي رقابت، وظيفه قيمتگذاري خودرو را به عهده داشته باشد.
به گزارش قانون، در مقابل بخشي از كارشناسان و فعالان اين بازار نيز بر اين عقيدهاند كه وجود و فعاليت شركتهاي زياد خودروسازي در كشور نشان دهنده رقابتي بودن اين صنعت است و به همين خاطر قيمتگذاري خودرو بايد براساس مكانيسم عرضه و تقاضا و بازار انجام شود. ضمن اينكه اين نوع قيمتگذاري باعث افزايش رقابت و كاهش قيمت خواهد شد.
در چندين سال گذشته اين وظيفه در نهايت به عهده شوراي رقابت گذاشته ميشد و تعيين قيمت خودرو بر اساس مصوبات اين شورا صورت ميگرفت ولي گويا در حال حاضر و درواقع در دوران پساتحريم قرار است ماجرا به شكل ديگري پيش رود. حال بايد ديد نتيجه اين كشمكش ها چه خواهد شد و آيا بالاخره مردم از سردر گمي خريدن يا نخريدن خودرو بيرون خواهند آمد؟!
راي شوراي رقابت به انحصاري بودن بازار خودرو
عصر ديروز پس از برگزاري جلسه شوراي رقابت و طرح موضوع انحصار در بازار خودرو، اعضاي اين شورا به انحصاري بودن اين بازار رأي دادند و به همين دليل مصوب شد كه قيمتگذاري خودرو همچنان بر مبناي دستورالعمل شوراي رقابت صورت گيرد.
علي مددي با تشريح جزييات جلسه ديروز شوراي رقابت، اظهار داشت: در اين جلسه در مورد حضور يا ادامه حضور شوراي رقابت در موضوع قيمتگذاري خودرو و تعيين دستورالعمل قيمتگذاري خودرو بحث شد و در نهايت اعضاي شورا به انحصاري بودن بازار خودرو و ادامه حضور شورا در اين موضوع، رأي دادند.
وي ادامه داد: بر اساس گزارشهاي تهيه شده، اعضاي شوراي رقابت به اين نتيجه رسيدند كه توليدات داخلي خودرو كاملاً انحصاري است و به همين دليل وظيفه اصلي تعيين دستورالعمل قيمتگذاري خودرو با شوراي رقابت خواهد بود و تا زماني كه اين فضاي انحصاري برطرف نشود، شورا همچنان به تعيين اين دستورالعمل ادامه خواهد داد.
مددي با اشاره به چهار مصوبه شوراي رقابت، اضافه كرد: بر اين اساس اعضاي شورا بر انحصاري بودن بازار خودرو تأكيد كردند و به همين دليل قرار شد تعيين دستورالعمل قيمتگذاري خودرو همچنان در اختيار شوراي رقابت باشد.
عضو ناظر شوراي رقابت توضيح داد: علاوه بر اين، قرار شد مكانيزم خاصي براي اعمال مصوبات شوراي رقابت به وجود آيد تا از تخلفات جلوگيري شود.
وي در مورد مصوبه سوم جلسه ديروز شوراي رقابت نيز گفت: مقرر شد در مورد كيفيت خودروهاي توليد داخل حساسيت بيشتري نشان داده شود.
مددي ضمن تشريح مصوبه چهارم اظهار داشت: اگر در نتيجه رفع تحريمها، هزينه تأمين قطعات خودرو كاهش يابد، در قيمتگذاري خودرو تجديد نظر خواهد شد و قيمت خودرو كاهش خواهد يافت.
وي توضيح داد: در شرايط تحريم، واردات برخي قطعات خودرو با واسطه صورت مي گرفت تا تحريمها دور زده شود، اما با لغو تحريم ها ديگر نيازي به اين كار نيست و در نتيجه، هزينه تأمين قطعات كاهش خواهد يافت. بر طبق گفته مددي در جلسه شوراي رقابت انتقاداتي نيز نسبت به عملكرد وزارت صنعت مطرح شده و اعضاي شورا نسبت به عملياتي نشدن برخي مصوبات شورا از سوي وزارت صنعت معترض شدند كه مقرر شد مكانيزم ويژهاي براي جلوگيري از تخلفات و عدم اجراي مصوبات شورا تهيه شود.
رد مصوبه شوراي رقابت از سوي وزير صنعت
در اين ميان وزير صنعت، معدن و تجارت با رد مصوبه شوراي رقابت مبني بر انحصاري بودن بازار خودرو و ادامه قيمتگذاري بر اساس دستورالعمل اين شورا، گفت: خودروسازان تعيين كننده قيمت خودرو خواهند بود و اين موضوع را به پژو نيز گفتهايم. محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت تنها چند ساعت بعد از صدور مصوبه شوراي رقابت، اين مصوبه را رد كرد و دوشنبه شب در گفتوگويي تلويزيوني اظهار داشت: خودروسازان مخالف قيمتگذاري دولتي هستند كه تعيين قيمت بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود.
وي درباره نظر شوراي رقابت مبني بر لزوم كاهش قيمت خودرو گفت: سرمايه گذاران و خودروسازان خارجي با قيمتگذاري دولتي موافق نيستند، بنابراين به آنها گفتهايم كه قيمتگذاري براساس عرضه و تقاضا خواهد بود. معتقديم كه اگر قيمتگذاري، دولتي نباشد، خودروها ارزانتر خواهد شد. اين در حالي است كه روز گذشته شوراي رقابت مصوب كرد كه قيمت محصولات توليدي پژو در ايران نيز بر اساس دستورالعمل شوراي رقابت تعيين شود. مددي روز گذشته در اين مورد به فارس گفته بود: در جلسه شوراي رقابت مطرح شد كه پژو در طول سالهاي گذشته خسارتهاي زيادي را به صنعت ايران وارد كرده و اگر قرار باشد خط توليدي در ايران ايجاد كند، با توجه به انحصاري بودن بازار خودرو، قيمت محصولاتش بايد بر اساس مكانيزم قيمتگذاري خودرو، مصوب شوراي رقابت تعيين شود.
نعمت زاده با اشاره به اينكه حدود 4 خودروسازي دولتي از جمله كرمان خودرو، سايپا، پارس خودرو ايران خودرو داريم، گفت: در توليد خودرو انحصاري وجود ندارد و واردات خودرو هم آزاد است و پارسال بيش از 100 هزار دستگاه خودروي خارجي وارد شد كه مقدار ارزي كه براي واردات اين تعداد خودرو پرداخت شده، مساوي با يك ميليون و 200 هزار خودرو ساخت داخل است.
وي با اشاره به اينكه براي واردات خودرو حدود 40 درصد تعرفه در نظر گرفته شده است، گفت: با توليد و عرضه بيشتر خودرو در داخل، اين تعرفه ها كاهش خواهد يافت، ضمن اينكه با افزايش عرضه خودرو و تنوع در توليد، قيمتها هم پايين مي آيد. به هر حال خودروسازي داخلي از سوي دولت، حمايت خاصي نميشود.
وزير صنعت با بيان اين كه تعرفه واردات خودرو از 130 درصد در گذشته به 40 درصد كاهش يافته است، افزود: دولت از اين راه درآمد دارد و نميتواند تعرفه را به صفر برساند و در اغلب كشورها هم براي واردات خودرو تعرفه وجود دارد. وي با اشاره به امضاي قرارداد پژو گفت: سال گذشته برنامه راهبردي 10 ساله را براي صنايع خودروسازي كشور با كمك صاحب نظران، نهايي و تصويب كرديم كه براساس آن، تا 10 سال آينده توليد و ظرفيت كشور به 3 ميليون خودرو در سال خواهد رسيد. در عين حال براي توليد اين تعداد خودرو بايد از برندهاي مختلف استفاده كنيم.
لزوم قيمت گذاري بر اساس نظام عرضه و تقاضا
در اين ميان با توجه به نياز شديد جامعه به فعال شدن بخش خصوصي و تقويت اين نهاد و همچنين تاكيد رئيس جمهور بر اين مسئله در سفر اخير خود به ايتاليا و فرانسه، بايد ديد آيا اساسا وجود نهادهايي مانند شوراي رقابت و سازمان حمايت در كشور ضروري است؟ آيا واقعا در بازار خودرو انحصار وجود دارد كه باعث شود اين نهادها براي قيمت گذاري وارد عمل شوند؟ يكي از پارامترهاي وجود انحصار اين است كه بتوانيم قيمت كالا را در بازار خودمان تعيين كنيم در حالي كه در بازار ما توانايي كنترل هزينه ها و قيمتگذاري وجود ندارد و اساسا با وجود خودروهاي خارجي موجود در كشور، اعم از خودروهاي چيني و ژاپني و غيره، عملا انحصاري در بازار خودرو به چشم نميخورد بنابراين نيازي هم به وجود سازمان هاي قيمتگذار نخواهد بود.
از طرفي اين سازمان ها به دليل حضور عوامل دولتي در آن ها به نوعي منجر به فساد ميشوند و همچنين مانع بزرگي بر سر راه توليد هستند. در اينباره مي توان به گفته هاي «داوود ميرخانيرشتي» مشاور فعلي انجمن خودروسازان و همچنين مدير ايران خودرو در دهه 60 استناد كرد. وي بهعنوان يكي از موافقان حذف شوراي رقابت در تعيين قيمت خودرو، برلزوم قيمتگذاري براساس نظام عرضه و تقاضا و بازار تاكيد ميكند. او كه هرگونه انحصار در صنعت خودرو را تكذيب ميكند، در توضيح ادعاي خود ميگويد: براي اينكه كالايي انحصاري تلقي شود، بايد دو مشخصه اصلي داشته باشد. نخست اينكه افزايش يا كاهش توليد موجب تغيير قيمت محصولات شود. مشخصه دوم اين است كه توليدكنندگان در اين بخش قادر باشند كه جلوي ورود و خروج رقباي خود را بگيرند. درحاليكه هماكنون در ايران چنين شرايطي وجود ندارد.
- ۱۰۴ بازديد
- ۰ نظر